måndag 28 mars 2011

Modo - Rögle

Rögle vann fredagens hemmamatch mot Modo med 2-1 efter straffar. Liljevall satte tre raka straffar barkom Tarkki. Rögle kändes starkare än Modo. Modo har duktiga spelare, det är helt klart, men som lag spelar de inte bra. Bara en formation skapade farligheter framför Rögles mål. Rögle missade fyra frilägen. Det har man inte råd med. Jag tycker att Rögle borde fått med sig alla tre poängen.

I kväll är det åter Modo som står för motståndet. Hoppas Rögle kan knipa minst två poäng till ikväll.

Kvällens matcher:

Modo - Rögle 2-4
Ikväll är det verkligen vinna eller försvinna för Rögle. Noll poäng för Rögle ikväll och det blir med all sannolikhet allsvensk hockey nästa år. Rögle kommer att ha minst sex poäng upp till andra platsen med fyra matcher kvar att spela. Skulle Rögle ta tre poäng ikväll så skiljer det mellan en och tre poäng till andra platsen. Då är de verkligen med i slutstriden.

Modo har en enorm press på sig. Klarar de verkligen av den pressen? Modo kommer att ha chansen även vid förlust ikväll men jag tror att det blir full fart från första nedsläpp. Skall man blanda in statistik i detta så är Modo sist i kvalserien när det gäller effektivitet. Man gör i snitt sju mål på etthundra skott. Rögle ligger på tredje plats med elva mål på hundra skott. Det Rögle måste akta sig är att dra på sig onödiga utvisningar. Modo är ruskigt bra i power play. Jag tror och hoppas på en Rögle seger.

Läs mer: Hellkvist struntar i alla rykten (hd.se)
Drömmen lever än för Rögle (skanskan.se), Publike sviker Modo. (allehanda.se)

Örebro - Mora 3-2
Mora har väl en liten chans fortfarande att blanda sig i leken om en elitserieplats, men då krävs det en seger ikväll borta mot Örebro. Örebro är i stortsett klart för allsvenskan nästa år. Mora tog sin första seger i årets kvalserie när man hemma slog Örebro med klara 6-3. Jag tror att Örebro vill visa sin publik att man kan bättre och kommer att vinna. Skulle Mora förlora så är de kanske inte så motiverade när de tar emot Rögle på onsdag.

Läs mer: Spelarna hett villebråd (na.se),

Växjö - Södertälje 4-3
Då var det åter dags för seriefinal. Växjö vann borta mot Södertälje med 3-2 efter straffar. Jag tror att Växjö kan vinna även detta möte mot Södertälje. Jag har varit imponerad över detta Växjö under hela säsongen, även om jag inte är ett större fan av deras tränare. Jag tror faktiskt att Växjö går hela vägen till Elitserien. Jag tror att den avgörande matchen kommer att bli på söndag då Södertälje åker ner till Ängelholm till en kokande gryta.


Läs mer: Poppe vill se mer skott (lt.se)

Inga kommentarer: